2010. október 7., csütörtök

Mi piace :) Matera

Szeretem Olaszországot, azon belül is leginkább a Rómától lefele található terület nyűgőz le. Annyira különbözőek ezek a tartományok, mindegyiknek meg van a saját varázsa. Amikor először láttam Materáról képeket tudtam hogy ide el kell jutnom, ahol a Sassi-k vagyis a kőbevájt házak találhatók. Valóságban pedig teljesen beleszerettem, ez az amiért én szeretem Olaszországot, hogy a 21. században úgy érezhetem magam mintha visszarepülnék az időben. 2009 februárjában jártunk itt, akkor nagyon kihaltnak tűnt, ami még inkább hozzátett ehhez a hangulathoz. Jó volt azonban látni, hogy vannak olyan lakások, amikben helyi lakosok laknak, így nem csak egy turistalátványosságnak tűnt ez a gyönyörű hely. Nyáron nem biztos, hogy odamerészkednék ha sok a turista. Mi olyan hotelt választottunk ami a Sasso Caveosoban volt, szerintem érdemesebb itt lakni, mint a modern városrészben.


A Basilicata tartományban található Matera az észak-dél irányban folyó Gravina di Matera szurdokvölgyének meredek, nyugati partján épült fel.
A Civitá-t vagyis régi városrészt a Sasso Caveoso és a Sasso Barisano alkotja. Természetesen ezenkívül találhatjuk a modern várost vagy a városon túl a Civitá-t, ez csak nézőpont kérdése :) Matera történelme nem túl mesés azonban, a már az őskorban lakott barlanglabirintusokban még a 20. század 50-es éveiben is éltek emberek áram és víz nélkül, rettenetes higiéniai körülmények között. Ez volt Olaszország egyik legnagyobb nyomornegyede. Lakosainak a város modern városnegyedeibe való áttelepítése után a barlangváros állapota leromlott, mígnem a 80-as években az olasz kormány programot indított megmentésére.
Érdekes adat, arról hogy milyen épületek találhatók Sassi negyedben: 60 barlangtemplom, 20 épített templom, 3012 lakás, amelyből:665 barlanglakás, melyek bejárata az utca szintje alatt van, 1672 barlanglakás, melyek bejárata az utca szintjén van, 362 már meglévő lakásra épült barlanglakás, 307 egyemeletes ház, 8 kétemeletes ház,1645 kezdetleges barlanglakás.
Számos filmből ismerősek lehetnek a Matera kőbevájt házai, a legismertebb ezek közül Mel Gibson Passiója, itt vették fel ugyanis a keresztre feszítés jeleneteit.
Sassi di Matera
citromfa citromokkal februárban
matera-i csendélet száradó ruhákkal :)
barlangtemplom (Chiesa di Santa Maria d'Idris) és háttérben a modern Matera
matera-i macsekok napoznak



1 megjegyzés: